Jak księgować leasing operacyjny?
Ujęcie leasingu operacyjnego w księgach rachunkowych i w bilansie jest zdecydowanie łatwiejsze niż w przypadku leasingu finansowego. Nie trzeba bowiem w pierwszym przypadku znać się na dyskontowaniu, rozumieć, czym jest IRR, co więcej ? nie trzeba liczyć amortyzacji, wprowadzać przedmiotu umowy do ewidencji środków trwałych i WNiP.
Warto jednak słowem przypomnienia wspomnieć, iż poza analizowanym wcześniej leasingiem finansowym oraz dzisiejszym leasingiem operacyjnym, wyróżniamy jego trzecią odmianę ? leasing zwrotny, który może mieć zarówno znamiona leasingu finansowego, jak i operacyjnego.
Załóżmy, że firma ma kłopoty z utrzymaniem dobrej kondycji finansowej. Jeśli zależy nam na tym, aby została ona ?uratowana?, przedsiębiorca może sprzedać ją firmie leasingowej, od której następnie weźmie ją w leasing. Po wygaśnięciu takiej umowy istnieje np. możliwość jej wykupu (jeśli zawrzemy umowę leasingu finansowego).
Wróćmy jednak do naszego przewodniego zagadnienia: jak prawidłowo ująć leasing operacyjny w księgach i sprawozdaniu?
Firma biorąca przedmiot w leasing operacyjny wykazuje jego przyjęcie w ewidencji pozabilansowej, np. na koncie Środki trwałe przyjęte w leasing operacyjny.
Środki te nie są amortyzowane przez korzystającego, bowiem pozostają one własności firmy leasingowej i to ona wykazuje je w swojej ewidencji.
Płatności leasingowe, za które uważamy zarówno raty, jak i opłatę wstępną oraz opłaty dodatkowe, jeśli występują, stanowią w zależności od celu użytkowania przedmiotu:
- koszty działalności operacyjnej lub pozostałe koszty operacyjne (koszty w układzie porównawczym)
- koszty wytworzenia, ogólnego zarządu lub sprzedaży lub koszty pozostałej działalności operacyjnej (koszty w układzie kalkulacyjnym).
Jeżeli opłata wstępna jest istotna, można ją rozliczać w czasie poprzez konto rozliczeń międzyokresowych.
Sławomir Ekman
FY AUDIT/24iValue
Strona główna Wszystkie wpisy